Director, Railway Fund
SOPF and FRAIDG | CIDPHN et CIAFIMD
Ottawa, Ontario
1d ago

Based in downtown Ottawa, the Office of the Administrator of the Ship-source Oil Pollution Fund (SOPF) and of the Fund for Railway Accidents involving Designated Goods (FRAIDG) oversees both Funds :

  • Canada established SOPF (1989) as a compensation regime whereby victims of pollution can be compensated directly by the Fund, which then takes action against the polluter, while protecting taxpayers.
  • The 2013 derailment in Lac-Mégantic highlighted the need to strengthen the liability and compensation regime for rail in Canada.
  • FRAIDG’s new legislation came into force in 2016 to ensure that more resources are available if a rail accident occurs.

    These funds serve to compensate victims, pay for clean-up costs, and protect taxpayers. As part of the ongoing growth, the Office of the Administrator is seeking a Director, Railway Fund.

    Reporting to the Administrator, the Director Railway Fund oversees the implementation of the various measures aimed at ensuring the readiness of the Administrator’s Office to receive and process claims in the case of a railway accident triggering the Fund’s jurisdiction.

    The Director, Railway Fund directs and manages the FRAIDG team delivering high quality and relevant content in support of the Fund’s mandate.

    As the ideal candidate, you bring at least 5 years management expertise from the transportation sector or similar environment in regulatory and insurance matters.

    A seasoned project manager, your background in establishing risk / crisis management planning protocols and programs, as well as in stakeholder consultation and engagement, will be valuable for providing the framework and leading the team.

    Familiarity with claims administration or management is an asset. Your deep knowledge of the rail or transportation sector and regulatory context will allow you to provide strategic counsel to the Administrator and related stakeholders.

    Consultative, thorough, and relationship-centric are all adjectives that peers would use to describe you. You are also a strong communicator with a level of proficiency in both official languages.

    A degree in public / business administration or related field is required.

    To explore this important opportunity further, please contact Michelle Richard and Renée Young at ryoung boyden.com and state Director, Railway Fund in the subject line of your e-mail.

    We thank all applicants for their interest, however only those under consideration for the role will be contacted.

    Basé au centre-ville d'Ottawa, le bureau de l'administrateur de la Caisse d'indemnisation pour les dommages dus à la pollution par les hydrocarbures causée par les navires (CIDPHN) et de la Caisse d'indemnisation pour les accidents ferroviaires impliquant des marchandises désignées (CIAFIMD) gère les deux Caisses :

  • Le Canada a créé la CIDPHN (1989) comme régime d'indemnisation permettant aux victimes de pollution d'être indemnisées directement par la Caisse, laquelle prend ensuite des mesures de recouvrement contre le pollueur, tout en protégeant les contribuables.
  • Le déraillement survenu à Lac-Mégantic en 2013 a mis en évidence le besoin de renforcer le régime de responsabilité et d'indemnisation pour le transport ferroviaire au Canada.
  • Une nouvelle loi régissant la CIAFIMD, entrée en vigueur en 2016, vise à garantir que des ressources additionnelles soient disponibles en cas d'accident ferroviaire.

    Les Caisses servent à indemniser les victimes, à payer les frais de nettoyage et à protéger les contribuables. Dans le cadre de sa croissance continue, le bureau de l'administrateur est à la recherche d'un(e) directeur / directrice de la Caisse ferroviaire.

    Sous l'autorité de l'administrateur, le directeur / la directrice de la Caisse ferroviaire surveille la mise en oeuvre des diverses mesures visant à assurer la préparation du bureau de l'administrateur à recevoir et à traiter les demandes d'indemnisation en cas d'accident ferroviaire qui engagerait la responsabilité de la Caisse.

    Le directeur / la directrice de la Caisse ferroviaire dirige et gère l'équipe de la CIAFIMD, de manière à assurer la pertinence et la qualité supérieure des activités à l'appui du mandat de la Caisse.

    En tant que candidat / candidate idéal(e), vous possédez au moins 5 années d'expertise à gérer des affaires de réglementation et d'assurance dans le secteur des transports ou un environnement semblable.

    Vous êtes un(e) gestionnaire de projet chevronné(e), et votre expérience à établir des protocoles et des programmes de gestion de risque ou de crise, ainsi qu'à consulter et à engager des intervenants, sera précieuse pour établir le cadre de travail et diriger l'équipe.

    Votre connaissance de l'administration ou de la gestion de demandes d'indemnisation est un actif. Votre connaissance approfondie du secteur ferroviaire ou des transports et du contexte de réglementation vous permettra de fournir des conseils stratégiques à l'administrateur et aux intervenants concernés.

    Avisé(e), minutieux(se) et centré(e) sur les relations sont des adjectifs que vos pairs emploieraient pour vous décrire.

    Vous êtes aussi un(e) excellent(e) communicateur / communicatrice qui a une bonne compétence dans les deux langues officielles.

    Un diplôme en administration publique ou en administration des affaires, ou dans un domaine connexe, est exigé.

    Pour explorer davantage cette occasion importante, veuillez communiquer avec Michelle Richard et Renée Young à ryoung boyden.

    com et indiquer directeur / directrice de la Caisse ferroviaire dans l'objet de votre courriel.

    Nous remercions tous les candidats / candidates de leur intérêt, mais nous communiquerons seulement avec ceux et celles dont la candidature est envisagée pour le poste.

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